Svaté obrázky v truhlicích našich prababiček – nedostižná ikonografie vzbuzující ctnostné, čisté a nedosažitelné ideály je vystřídána „Jedněmi z nás“ – Lidmi, „jako jsme my sami“ – Youtubery – komentujícími a světonázor formujícími mluvícími hlavami. Mladí je milují, staří nedokáží mladým zformulovat srozumitelně své výhrady a mezigenerační výměna vkusu a kulturního světonázoru je završena.
Propad a vzdalování není ob generaci, už je to záležitost rychlostí výměny produktové řady. Generace si nerozumějí – jsou postaveny proti sobě stejně jako gender a hudební a kulturní styly – jsou konfrontovány.
Šablonovitost, stereotypy, reakce a konfrontace
V publiku je formována snaha náležet do pečlivě, ale jen viditelnými znaky vymezené šablonovité sociální skupiny, která se vymezuje vůči jiné. Rozškatulkovat multipolární svět do několika stereotypů a maximálně zjednodušit komplexnost. „Aha, ty jsi jeden z těchhle. Aha, ty jsi tady ten!“ Hledají divnosti, strange, creepy a weird people, kteří se předložené šabloně vymykají a tu „naoko ‚svou‘ odlišnou ‚originální‘ hipsteří“ nenaplňují.
Už nejdou za radou k babičce s potřebným odstupem a životní moudrostí (ta dnešní kauflandová, „ordinační“ a „poštoprotebácká“ jich navíc moc nenabídne), ale za třináctiletou youtuberkou, která „poradí“ jedenáctileté – protože zkrátka měla o tři kluky víc a ví, „vo čem to je!“. Za klukem s čupřinou „na pána“ a patřičně „vostrym“ a současným cool slovníkem, haldou subscribers a kategoricky odmítavym předstíranym „mám v pi*i“ přístupem.
Pravda mlčí a je. (Umělost, trapnost a lež, když přestane mluvit, přestane existovat.)
Babička, která od Bakalářů a semaforských písniček, které na internetu „taky konečně našla“, zabloudí do „CZ Youtubers“ sekce se zděsí, čůrne si a pomyslí na staleté: „Ta dnešní generace!!?“
„..zalívají uši hlasem vábným jako Siréna, ale na ty co je prokouknou, působí hůř než migréna.“ Defuckto – Umění je Panna
Rozčarovanou paní by mělo uklidnit, že se přesto vyskytuje poměrně velká skupina teenagerů, která nad ubohostí, trapností a nulovostí tzv. „současných idolů“ – vrstevníků – kroutí hlavou stejně, neřku-li více, jako ona. Jen nemá za potřebí to komentovat, ale dávat najevo jakkoliv. Mlčky a potutelně, bez viditelné pompéznosti se směje nad halasným „Ničím“ některých svých po „fejmu“ toužících vrstevníků – youtuberů, gamerů, views chaserů.
„Když se totiž nezaobíráte tím, jak věci prodat, máte čas skutečně myslet. Problém s novými myšlenkami je ten, že prostě nemají velké publikum.“ Ian McKaye
Někdy je jen prostě obtížné klopit zrak před tak nevídanou rozpačitost vzbuzující koncentrovanou „primitivností“ a blbostí, že si na ni „musí“ i ona kliknout.
Blbost ve své nahotě to vyhodnotí jako: „Koukají na mě. Líbím se. Musím pokračovat.“ A kola trollingu se roztáčí dál přesně podle hesla „Trollíš, trollím, trollíme“. Jen ten finální zisk a efekt z toho má někdo třetí.
„Kdo se chce stát „někým“ pro každého, stane se nikým pro všechny.“
Tito „novodobí kouzelníci“ jsou jako křečci uvnitř kola. Čím rychleji poběží (čím více a častěji vyprodukují video), tím rychleji se sedřou, to ale v nedostatku vnímání širších souvislostí a důsledků, vlivů a dopadů své videotvorby vnímají jen málokteří. Money totiž talk.
Všeho do času. Ego, arogance, „na pána“ a „v píči“ approach nepatří zrovna mezi „trvale udržitelné“ hodnoty.
Kdyby dav to chtěl, tak králem zvířat bude páv
Žabomyší boje, nepochopení, obviňování, diskusní flame wary, vyvolávané spory, gaming – novodobý gambling, reakce na reakce jsou plýtváním tvůrčího energetického potenciálu směrem – když ne destruktivním – tak rozhodně ne konstruktivním. Vypnout počítač se však ještě nikomu nechce.
-cerm-
Přidej komentář jako první k "Youtubeři – Fenomén a ikony nejmladší generace"