Youtubeři – Fenomén a ikony nejmladší generace

Svaté obrázky v truhlicích našich prababiček – nedostižná ikonografie vzbuzující ctnostné, čisté a nedosažitelné ideály je vystřídána „Jedněmi z nás“ – Lidmi, „jako jsme my sami“ – Youtubery  – komentujícími a světonázor formujícími mluvícími hlavami. Mladí je milují, staří nedokáží mladým zformulovat srozumitelně své výhrady a mezigenerační výměna vkusu a kulturního světonázoru je završena. 

Propad a vzdalování není ob generaci, už je to záležitost rychlostí výměny produktové řady. Generace si nerozumějí – jsou postaveny proti sobě stejně jako gender a hudební a kulturní styly – jsou konfrontovány.

Šablonovitost, stereotypy, reakce a konfrontace

V publiku je formována snaha náležet do pečlivě, ale jen viditelnými znaky vymezené šablonovité sociální skupiny, která se vymezuje vůči jiné. Rozškatulkovat multipolární svět do několika stereotypů a maximálně zjednodušit komplexnost. „Aha, ty jsi jeden z těchhle. Aha, ty jsi tady ten!“ Hledají divnosti, strange, creepy a weird people, kteří se předložené šabloně vymykají a tu „naoko ‚svou‘ odlišnou ‚originální‘ hipsteří“ nenaplňují.

Už nejdou za radou k babičce s potřebným odstupem a životní moudrostí (ta dnešní kauflandová, „ordinační“ a „poštoprotebácká“ jich navíc moc nenabídne), ale za třináctiletou youtuberkou, která „poradí“ jedenáctileté – protože zkrátka měla o tři kluky víc a ví, „vo čem to je!“. Za klukem s čupřinou „na pána“ a patřičně „vostrym“ a současným cool slovníkem, haldou subscribers a kategoricky odmítavym předstíranym „mám v pi*i“ přístupem.

Pravda mlčí a je. (Umělost, trapnost a lež, když přestane mluvit, přestane existovat.)

Babička, která od Bakalářů a semaforských písniček, které na internetu „taky konečně našla“, zabloudí do „CZ Youtubers“ sekce se zděsí, čůrne si a pomyslí na staleté: „Ta dnešní generace!!?“

„..zalívají uši hlasem vábným jako Siréna, ale na ty co je prokouknou, působí hůř než migréna.“ Defuckto – Umění je Panna

Rozčarovanou paní by mělo uklidnit, že se přesto vyskytuje poměrně velká skupina teenagerů, která nad ubohostí, trapností a nulovostí tzv. „současných idolů“ – vrstevníků – kroutí hlavou stejně, neřku-li více, jako ona. Jen nemá za potřebí to komentovat, ale dávat najevo jakkoliv. Mlčky a potutelně, bez viditelné pompéznosti se směje nad halasným „Ničím“ některých svých po „fejmu“ toužících vrstevníků – youtuberů, gamerů, views chaserů.

„Když se totiž nezaobíráte tím, jak věci prodat, máte čas skutečně myslet. Problém s novými myšlenkami je ten, že prostě nemají velké publikum.“ Ian McKaye

Někdy je jen prostě obtížné klopit zrak před tak nevídanou rozpačitost vzbuzující koncentrovanou „primitivností“ a blbostí, že si na ni „musí“ i ona kliknout.

Blbost ve své nahotě to vyhodnotí jako: „Koukají na mě. Líbím se. Musím pokračovat.“ A kola trollingu se roztáčí dál přesně podle hesla „Trollíš, trollím, trollíme“. Jen ten finální zisk a efekt z toho má někdo třetí.

„Kdo se chce stát „někým“ pro každého, stane se nikým pro všechny.“

Tito „novodobí kouzelníci“ jsou jako křečci uvnitř kola. Čím rychleji poběží (čím více a častěji vyprodukují video), tím rychleji se sedřou, to ale v nedostatku vnímání širších souvislostí a důsledků, vlivů a dopadů své videotvorby vnímají jen málokteří. Money totiž talk.

Pověstní osli s klimbající mrkvičkou na proutku před čumákem. Youtube oslíčci si mohou mrkvičky dokonce líznout. Střízlivění, které je nevyhnutelné, je nemine, bude probíhat za přítomnosti tisíců virtuálních očí (jemž by nejradši utekli), které jim (ne)budou tleskat. Ostatní budou „hejtrs“.

Všeho do času. Ego, arogance, „na pána“ a „v píči“ approach nepatří zrovna mezi „trvale udržitelné“ hodnoty.

Kdyby dav to chtěl, tak králem zvířat bude páv

Žabomyší boje, nepochopení, obviňování, diskusní flame wary, vyvolávané spory, gaming – novodobý gambling, reakce na reakce jsou plýtváním tvůrčího energetického potenciálu směrem – když ne destruktivním – tak rozhodně ne konstruktivním. Vypnout počítač se však ještě nikomu nechce.

-cerm-

 

 

 

 

Facebook Comments

Přidej komentář jako první k "Youtubeři – Fenomén a ikony nejmladší generace"

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*